Friday, January 28, 2011

Nasi Lemak Buah Bidara - Bab 2




Bab 2



Sepasang kaki yang berbalut kain batik sedikit lusuh dibawa menuruni anak tangga. Berhati-hati dia melangkah. Ditangan ada segelung kain cadar, sarung bantal juga selimut yang yang baru dibawa keluar dari bilik Zurene, Zaza dan Zara juga Datin Junainah. Sebentar tadi sudah ditukarkan cadar juga sarung bantal baru untuk kesemua empat bilik diatas. Itu memang rutin. Setiap tiga hari harus berganti baru. Jika dia terlupa maka hamburan kata-kata makianlah yang menjadi santapan telinganya terutamanya dari Zurene. Kaki sudah melangkah masuk ke ruang dapur. Samsung hitam tersandar megah didinding batu berhampiran pintu dapur dihampiri. Mulut Samsung sudah dibuka. Tubuhnya sudah mencangkung mengadap wajah Samsung. Satu persatu cadar dan sarung bantal dimasukkan dengan cermat kedalam mulut Samsung yang ternganga.



"Siti.." kepala mendongak.



"ye mak Jah."



"langsir bilik Zurene dah ganti?" Siti menepuk dahi. Bibir bawah digigit.



"ya Allah mak Jah. Siti lupa. Lupa sungguh!" Tangannya sudah laju menyumbat semua cadar dan sarung bantal ke dalam mulut Samsung sebelum ditutup mulut yang ternganga. Ditekan punat di dada Samsung.



"Siti pergi tukarkan sekarang ye mak Jah." Tubuh kurusnya pantas ditegakkan lalu langkah deras dibawa menuju ke tangga kayu berukir ditengah-tengah rumah yang menghubungkan tingkat atas dan bawah. Mak Jah hanya menggelengkan kepala memerhatikan gelagat kelam-kabut Siti.



Mak Jah tahu Siti kepenatan lantaran didera melakukan kerja hingga lewat malam tadi. Didenda kerana lewat pulang dari masjid. Hanya kerana terlewat pulang kerana mendengar syarahan di masjid, Siti dipaksa oleh Zurene mencuci keretanya, kereta Datuk, Datin juga kereta Zaza dan Zara walhal itu adalah tugas suaminya; Pak Salleh selaku pemandu peribadi keluarga ini. Dipaksanya Siti mencuci kereta malam-malam buta. Didalam keadaan hujan yang agak lebat pulak tu. Kasihan sungguh mak Jah pada gadis itu. Memang Zurene sengaja mahu mengenakan Siti. Mak Jah memang tahu niat tidak baik anak majikannya itu sejak mula Siti menjejakkan kaki ke sini. Kasihan mak Jah pada Siti. Ada ada sahaja yang diperlakukan Zurene padanya. Nasib baiklah Zaza dan Zara tidak turut bersekongkol sama dengan kakak mereka mengenakan Siti. Mereka berdua lebih bertimbang rasa dengan Siti. Mereka juga melayan Siti dengan baik sama seperti papa mereka. Tidak pernah sekalipun telinga mak Jah mendengar mereka mengeluarkan kata-kata kesat apalagi makian pada Siti. Sekurang-kurangnya tidak semua ahli dirumah ini memperlakukan Siti dengan buruk sekali. Melayannya seperti hamba tebusan sahaja. Seperti yang dilakukan mama dan kakak mereka. Mereka berdua itu perangainya tak ubah seperti syaitan!



Mak jah sudah membuka pintu Panasonic kelabu ditepi sinki. Tubuh gempalnya itu dibongkokkan sedikit. Tupperware bulat berwarna biru dicapai. Pintu Panasonic ditutup. Bekas plastik berwarna biru yang berisi cili kering yang sudah dikisar bersama bawang besar itu dibuka. Cili kering yang dikisar oleh Siti petang semalam lalu dididihkan hingga masak sebelum disejukkan dan disimpan. Mak Jah mahu meminta Siti memasak sambal tumis udang hari ini. Zaza dan Zara sudah memesan padanya semalam. Suka benar dua beradik kembar itu dengan sambal tumis udang. Sejak kecil itulah makanan kegemaran mereka. Sejak Siti tinggal disini, gadis itulah yang memasak sambal tumis untuk Zaza dan Zara. Mereka semakin gemarkan sambal tumis dari air tangan Siti. Lebih sedap dari biasa katanya. Seringkali mereka memuji masakan Siti dan Siti pula hanya tersenyum kecil sahaja tiap kali dipuji tentang masakannya.



Mak Jah akui Siti memang pandai memasak. Dia sudah tua, dia lebih tahu menilai. Pastinya Siti dididik dengan sempurna perihal urusan dapur oleh arwah nenek angkatnya. Siti pernah memberitahu arwah nenek angkatnya yang dipanggil wan itu memang pakar memasak di kampung mereka. Setiap kali ada kenduri kahwin di kampung mereka mahupun kampung-kampung sekitar, arwah nenek angkatnya itu pasti akan ditempah untuk memasak. Hairan pula mak Jah bagaimana Datin Junainah itu tidak mewarisi bakat memasak dari arwah ibunya. Langsung tidak betah kala didapur dan memang nampak janggal sahaja tingkah serta geraklakunya. Macam tidak pernah jejak ke dapur sahaja gayanya. Memasak tu, jauh sekali.



Langsir putih berbunga tabur kecil warna merah dilihat dari arah belakang pintu Zurene. kedua-dua belah tangan sudah mencekak pinggang. Senyuman terukir dari ulas delima yang merah merekah walau tanpa calitan sebarang pewarna tiruan. Cantik! Rasa puas mekar dihati Siti melihat bilik anak tuan rumah tempat dia menumpang tampak indah hasil sentuhan tangannya. Harap-harap cik Zurene suka nanti, bisik hati kecil Siti. Kaki dibawa melangkah keluar dari bilik itu. Perlahan-lahan tombol besi pintu ditarik dari luar. Dibawa langkah menuju ke anak tangga.



"mak Jah... mak Jah." kepala Siti menjenguk ke dapur mencari kelibat mak Jah. Tiada. Kaki didorong ke ruang tamu. Mata melihat sekeliling. Tiada kelihatan susuk tubuh yang dicari. Langkah dibawa semula ke dapur lalu terus keluar ke bahagian belakang dapur. Mata meliar mencari kelibat mak Jah. Kepala sudah menggeleng. Pantas kaki melangkah ke arah ampaian.



"mak Jah...kenapa mak Jah buat keje ni. Ni kan keje Siti." Tangan Siti sudah memegang pergelangan tangan mak Jah. Cuba menghalangnya dari meneruskan kerja menyidai cadar-cadar dan sarung bantal yang dicuci tadi.



"tak pe la. Siti kan ada keje diatas tadi, jadi apa salahnya mak Jah tolong. Cepat disidai, cepatlah kering nanti kan."



"tapi nanti kalau..." kepala mak jah sudah menggeleng. Tahu sangat apa yang bersarang dikepala gadis cantik dihadapannya ini. Kasihannya dia!



"jangan risau. Zurene atau Datin tak pasang camera kat belakang dapur ni Siti." Riak takut masih jelas terpapar di raut wajah Siti. Mak Jah tahu Siti begitu takutkan Zurene dan Datin Junainah.



"takper la mak Jah..biar Siti habiskan keje ni ye. Mak Jah masuklah." Tubuh sudah dibongkokkan mendekati bakul plastik bujur berwarna hijau dihujung kaki mak Jah.



"Siti..." pergelangan tangan Siti yang sudah mencapai sehelai cadar dipegang. Pergerakkan tangan Siti terhenti. Matanya yang bercahaya memandang ke wajah tua mak Jah.



"mak Jah...biarlah Siti buat. Siti tolong mak Jah ye. Cepat keje ni habis kan."



"Siti nak tolong mak Jah kan?" senyuman manis diukir bersama anggukan kecil.



"Siti tolong masak sambal tumis udang untuk Zaza dan Zara ye. Budak berdua tuh dah pesan kat mak Jah. Mintak Siti yang masakkan."



"Zara dan Zaza balik makan ke hari ni ke mak Jah?"



"katanya nak balik. Takde kelas la budak berdua tuh. Dah, cepat masuk. Nanti Siti buatkan acar timun sekali ye. Tentu suka budak berdua tu makan nanti." Siti sudah menganggukkan kepala. Kaki sudah melangkah.



"siti masuk dulu mak Jah."



"yelah. Udang mak Jah dah siap gorengkan. Ada kat bawah tudung saji merah tuh." Sekali lagi kepala diangguk sambil menoleh pada mak Jah.



Zaza dan Zara sungguh berlainan daripada Zurene. Bagai langit dan bumi. Bagai paya dan air di gunung. Zaza dan Zara tidak pernah menyakitinya. Mereka seakan mengerti penderitaan yang ditanggung Siti. Seringkali juga mereka bertengkar dengan Zurene kerana mempertahankannya. Siti masih ingat ketiga-tiga beradik itu pernah bertengkar hebat ketika Zaza dan Zara membawanya keluar ke bandar. Mereka mahu membawanya berjalan-jalan sambil membelikan pakaian baru untuknya. Kata mereka Siti tiada baju baru. Mereka kasihan padanya. Memang dia tiada baju baru. Semua yang dipakai adalah baju-baju lama kala dikampung dahulu. Zurene yang marah, melemparkan kata makian dan hinaan pada Siti. Sedihnya kala itu hanya Dia sahajalah yang tahu. Siti tahu diri. Siti tahu dia miskin. Sangat miskin dan hina dimata Zurene. Namun kesanggupan Zaza dan Zara mempertahankan dirinya yang tidak berdaya menangkis cercaan Zurene membuatkan Siti terharu. Sesungguhnya kedua beradik kembar itu mempunyai peribadi yang luhur.



Siti tahu Zaza dan Zara belajar di KDU. Mereka berdua ada bercerita dengan Siti kala dia mula-mula sampai ke rumah dahulu. Mereka menyambung pelajaran selepas tamat SPM. Selepas tamat di situ, Datuk Zainol nanti akan menghantar mereka melanjutkan pengajian ke luar negara pula. Siti sedih mengenangkan nasib dirinya. Nasibnya tidak sebaik Zara dan Zaza. Alangkah bahagianya jika dia juga boleh diberi peluang menyambung pelajaran seperti dua beradik itu. Namun Siti sedar, sudah ditakdirkan dirinya dibawa ke sini selepas pemergian arwah wan.



Kuali sudah diletakkan ke atas dapur. Botol SeriMurni 5kg dicapai lalu dituangkan sedikit kedalam mulut kuali.



* * * * * * *



"aduh!" Siti menyusun langkah pantas menuruni tangga masjid. Telekung yang masih tersarung di tubuh dijinjing kemas. Tubuh sederhana gempal dan sedikit tinggi itu pantas diraih sebelum jatuh mencecah lantai simen. Dibetulkan telekung yang sudah terselak. Siti mencangkung sedikit mendekati wanita separuh abad yang sudah terduduk di anak tangga yang penghabisan.



"kenapa makcik?"



"kaki makcik ni tiba-tiba je kejang nak. Rasa tak jejak ke bumi pulak." Siti melihat tangan wanita dihadapannya itu mengusap pangkal betis kanannya. Siti membantu memapah wanita itu ke tepi agar tidak menganggu laluan baki jemaah yang sedang menuruni tangga. Masjid sudah mulai lenggang setelah selesai solat isyak. Ada beberapa jemaah mendekati wanita itu bertanyakan keadaannya. Setelah diterangkan dia tiada apa-apa cuma kekejangan sahaja, jemaah tadi mula meninggalkan wanita itu dan Siti.



"makcik tinggal dimana? makcik datang sorang-sorang ke?" Siti mengurut-ngurut perlahan kaki wanita itu. Cuba membantu menghilangkan rasa kekejangan yang dialami oleh wanita itu tadi sambil bertanya samada keadaannya. Lapang hati Siti bila wanita itu menyatakan rasa kejang yang menyerangnya tiba-tiba tadi sudah beransur pulih.



"makcik tinggal di rumah no.8. Dekat selekoh tu sahaja." jari telunjuk wanita itu lurus menghala ke arah yang disebutkan. Siti menganggukkan kepala. "Baru sahaja makcik pindah ke sini. Ikut anak makcik. Makcik datang kat masjid ni tadi dengan pemandu anak makcik. Sekejap lagi dia sampai la tuh. Anak ni duduk mana?"



Belum sempat Siti membuka mulut, sebuah Mercedes warna perak sudah menjalar. Seorang lelaki dalam lingkungan lewat 30-an sudah laju menerpa. Wajahnya nampak cemas. Nampak bimbang.



"Ya Allah..Puan, kenapa ni?"



"takde apa-apa lah Salim. Kaki saya ni tiba-tiba kejang. Biasalah dah tua-tua ni Lim macam-macam la penyakit. Nasib baik ada bidadari ni...kalau tak mahu tergolek juga saya tadi ditangga tuh." Salim sudah melemparkan senyum pada Siti.



"terima kasih cik. Kalau cik takde tadi, tak tahu apa jadi kat puan." Siti menganggukkan kepala." takder apa-apa. Saya kebetulan tengah nak turun tadi. Alhamdulillah makcik selamat dari terjatuh."



Siti dan Salim membantu memapah wanita yang dipanggil puan itu ke arah kereta. Pintu tempah duduk belakang perlahan dibuka. Dengan berhati-hati Siti menyorong tubuh wanita itu masuk ke dalam perut kereta. Sebaik pintu mahu ditutup, tangan wanita itu pantas menahan.



"anak tinggal dimana. Marilah kami hantarkan. Boleh Lim?"



"eh, saya ikut perintah puan je. Boleh. Takde masalah. Marilah cik." Siti sudah menggeleng.



"takper la makcik. Rumah saya tinggal tuh dekat je. Saya boleh jalan kaki."



"issh, dah lewat ni, bahaya. Sebab makcik, anak lewat balik. Mari makcik hantarkan. Marilah, makcik ikhlas. Tolong jangan hampakan makcik ye." Siti masih tercegat. Tangan wanita itu sudah menggapai. Mahu mencapai tangan Siti. Siti memusing tubuhnya. Mendekati perut kereta. Perlahan-lahan tubuhnya sudah tenggelam dalam perut Mercedes perak yang mula meluncur.



"Nama anak siapa? makcik ni panggil je makcik Aishah."



"Nama saya Siti Nur makcik. Panggil saja saya Siti."



"Siti Nur. Sedap nama. Orangnya pun cantik. Sejuk perut mak Siti mengandungkan anak yang baik macam Siti ni. Bertuah mak Siti dapat anak yang cantik rupa dan pekerti macam Siti ni. " Siti hanya senyum kecil memandang wajah makcik Aishah. Nafas dihela lembut.



Sungguhkah "dia" itu bertuah punyai anak seperti aku ini...





4 comments:

hani said...
This comment has been removed by the author.
hani said...

Best...dan menarik....nak lg, rasa2nya kan heronya anak mcik aisyah yer...yg siti tolong mcik kat masjid...!!!!! smbg cepat2...!!!!

has said...

Salam. dik sambung lagi...cepat2 tau

idA said...

salam kucc..membaca cerita ini buat pertama kali ini..hati saya terusik..kesian wanita yg bernama siti nur ini..
kalau la terjadi kat akak..pasti akak da tinggalkan rumah tu 24 jam..krn kehadiran tidak diperlukan..baik kerja kilang saja..lagi best..dari menadah telinga hari hari dengar di caci..bukan salah dirinya yg ditinggalkan oleh ibu bapa yg tidak bertanggung jawab..ya allah ..sedihnya diri nur bila memikirkan dia hanya seorg mahluk allah yg dizalimi oleh ibu bapanya sendiri..takde ke rasa bersalah..terhadap jiwa anak yg ditinggakan..syabas buat writer..hope ada entri lagi ya..rsa tak sabar nak baca cerita selanjutnya..
Akak harap dia jumpa face to face ngan jejaka idaman satu Malaya tu..

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...