Monday, August 16, 2010

Istikharah Terakhir - Bab 30

Bab 30


Susahnya bila dah terkena sindrom gila talak ni...akal yang sembilan seakan tidak berfungsi tersungkur dikaki nafsu nan satu!

Fazwan mematikan punat speaker phone pada Meridian empat segi disebelah kanannya. Tubuh disandarkan pada bahu si baldu hitam yang sentiasa sedia menghamparkan tubuhnya pada sesiapa yang memerlukan. Cuma menenangkan diri. Dipusingkan si baldu ke kiri dan kanan beberapa kali dengan mata yang sedikit terpejam. Dia memang mahu menolong sahabatnya itu mendapatkan kembali bekas isteri yang sudah terlepas bebas dari sangkar perkahwinan, memang mahu sungguh-sungguh menolong ...namun sikap tidak sabar dan mendesak Faisal sangat merimaskan. Mahu sahaja ditempelak Faisal agar tidak mengulangi kesilapan dahulu. Belajarlah dari kesilapan dungumu wahai Faisal!

Langkah diatur menuju ke pintu keluar. Kad access disentuh pada sensor berbentuk empat segi serta mempunyai lampu infra merah yang melekat di dinding batu disebelah kanan sebelum pintu kaca dihadapannya terbuka. Diayun langkahnya ke hadapan lalu punat pada lif ditekan. Sebaik pintu lif dibuka, butang bulat bernombor 28 terus ditekan.

"tell me, what's your finding?" Soalan Faisal dibiarkan mati tanpa jawapan. Fazwan menghayun langkah ke sudut kiri bilik lalu melabuhkan duduk dengan posisi bersandar santai pada sofa perang muda di dalam bilik mewah Faisal. Bidai kayu berona senada nampak ukup serasi dengan persekitaran bilik Chief Financial Officer Kumpulan MSF Industries ini. Cermin mata ditanggalkan seketika. Pangkal hidung diurut-urut perlahan sebelum cermin mata itu diletakkan semula pada tempat asalnya. Mata menala pada susuk tubuh yang sedang memandang tepat padanya.

"Wan?" Faisal menekan sedikit suaranya. Soalannya tadi langsung tidak dilayan Fazwan Sedikit bibit amarah mula bermula di pinggir hati namun ditolak jauh. Dicuba lagi bertanya. Faisal tahu sahabat akrab dihadapannya ini tidak pernah menghampakan permintaannya.

"tetamu datang "rumah" kau tak layan ke Zal...kurang-kurang hidanglah air bujang. Aku tak mintak yang mewah mewah tapi kalau ada Obriens chicken crisp with lettuce and tomato pun jadilah. Aku tak breakfast lagi ni. Lapar gila! Ingat nak singgah kat SF kat bawah tadi, tengok ramai pulak beratur, malaslah aku memanjangkan barisan. Ingat nak larikan tin biskut lemak si Nada je tadi dan bancuh kopi. Kau dah panggil aku mengadap pulak terus terencat rancangan aku nak kidnap tin biskut makcik tu. "

Kedua-dua belah tangan sudah disilangkan Faisal ke dada. Matanya tepat dihalakan pada Fazwan. Langsung tidak terusik dengan lawak yang cuba dicipta Fazwan. Fazwan menganggukkan kepala. Kedua-dua belah tangan diangkat sedikit. Tanda maaf. Duduknya yang tadi terkulai sahaja dibetulkan tegaknya. Wajah Faisal dilihat langsung tidak mesra pengguna pagi ini...issh! Fazwan berdehem sebentar sebelum memulakan bicara.

"Mohammad Azhar Hj Kamil, 35. Attached to a very wellknown O&G company located at Damansara as a GM. Back to Malaysia 6 months ago after contributing his expertise at the company US head office in Houston, United States for 6 years." Fazwan memandang seketika pada Faisal dihadapan.

"that all?"

"ada lagi..." Faisal tekun menanti.

"this is the most interesting part...kau mesti dengar ni." kening Faisal sudah terangkat. Interesting?

"A very young and handsome divorcee with a five years old daughter; Maisarah. Ex-wife; Nur Marina Aida Grover Abdullah a british borned women. She's now in UK...with her family."
a divorcee..a handsome divorcee...a young handsome divorcee. Hati Faisal rasa teramat sakit seperti mencucuk-cucuk mendengar kata-kata yang dihamburkan Fazwan.
Jadi benarlah telahannya bahawa kanak-kanak perempuan yang pernah dilihat bersama Azhar dan begitu mesra dengan Zita di taman rekreasi di Jalan Kuantan tidak lama dulu ada hubungan dengan Azhar. Dan patutlah wajahnya ada salinan wajah wanita inggeris. Mengikut keturunan sebelah ibunya rupa-rupanya. Dan ibunya Nur Marina Aida...Aida Grover...AG...nama itu seperti sangat mesra dipendengaran Faisal, tapi dia kan...tak mungkin, tak mungkin!

"Zal... " Fazwan memerhatikan Faisal yang sudah bangun. Perlahan-lahan dihampiri jendela lalu disebak bidai. Mata jatuh pada lalu lintas dibawah. Dari aras 29, sayup dilihat kenderaan-kenderaan yang lalu lalang dibawah sana. Panggilan Fazwan dibiar sepi. Sesak dadanya dengan maklumat yang baru dibentangkan Fazwan. Macam-macam anasir sedang berputar dimindanya saat ini.
"diorang serius ke Wan?" Fazwan menggelengkan kepala. Dia tiada jawapan untuk itu. Sungguh. Pandangan kasar mata tidak menafikan keakraban juga kemesraan antara Azhar dan Zita. Nampak cukup serasi. Seganding tanpa ada cacat cela. Sejuk mata melihat. Itu kesimpulan dari pandangan kasarnya. Selebihnya, entahlah. Hanya tuan punya tubuh yang lebih arif. Hanya Zita juga Azhar yang lebih tahu.

Faisal jadi penasaran. Awan mendung kian berarak di kalbu. Dia tidak sanggup melihat Zita jadi milik orang lain. Zita itu hanya untuknya. Dijadikan untuknya.Titik. Jari-jemari digenggam erat. Faisal tidak akan membiarkan gelanggang dimonopoli Azhar. Dia akan masuk untuk sama bertarung, sama berentap...kalah menang itu memang adat tapi dia akan memastikan dirinya nanti dinobatkan sebagai pemenang. Dia sangat pasti. Tunggu Faisal Zita...tunggu sayang!

"Wan..." Fazwan memandang pada Faisal yang mahu tegak dijendela.

"ajar aku..." Dahi Fazwan sudah membentuk kerutan kecil. Ajar?..ajar apa?

"pikat Zita...aku mahu pikat dia semula Wan. Dia milik aku Wan."

Nafas dihela panjang.

4 comments:

NIk Fauziah Nik Hussin said...

salam kucc..
adoi.. awat si faizal ni nak masuk line balik..
takmolah dia ngn zita..hehehe

kucc_aprilsnow said...

kak nik - hehehe, tunggu ye..tgk siapa yg dpttt

aqilah said...

kecohlah faisal ni.....tulah..dulu tak tahu nak hargai, sekarang terhegeh-hegeh lak............

kucc_aprilsnow said...

aqilah - wooo, relax maa...hikhik

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...