Thursday, August 19, 2010

Songket Hijau Buat Ku'a - Bab 31

Bab 31

Jalan bahagia sudah terbentang di depan mata........

Azarina menyarung selipar getah berwarn jingga dengan lakaran kartun kucing gemuk terkenal itu lalu melangkah menjenguk ke luar laman. Mata terpandang susuk tubuh kurus lampai Ku'a yang sedang mencangkung mencabut rumput di tepi tembok pagar. Dilabuhkan tubuh langsing disebelah teman serumah yang kelihatan asyik melatakan jari-jemari pada permukaan tanah. Ku'a menoleh pada Azarina sekilas. Senyuman meleret terukir dipinggir bibirnya.

"hmmm cepat hang bangkit Azad...tak ngantuk ka, kan baru sampai ja pagi tadi." Kepala teman disebelah dilihat tergeleng perlahan. Jari jemari Azarina turut mencabut rumput-rumput liar yang masih tersisa.

"dak eh...aku biasa dah benda ni. Balik awai pagi, takdan buat taik mata dah kena bangkit pi keja." Ku'a mencebikkan bibirnya. Ya la tu Azad..

"kononlah hang tu, pii daa...macam aku tak kenai hang. Pandainya berlakon ya." Azarina sudah mengerutkan dahi.

"hang cakap apa ni Ku'a. Awat dok mengarut pepagi buta ni. Hang ni sah lapaq kan, takpa jom aku belanja hang pekena lontong Restoran Roseyatimah kat batu 5 yang best gila tu..ni karang tanah ni pulak yang jadi sasaran hang, dah lunyai ni aku tengok hang lanyak."

Ku'a sudah tergelak kecil .

"hang jangan nak lari tajuk ya. Mata hang tu segar bukan apa..tuu orang sebelah yang jemput hang pagi tadi kan yang buat hang tak lena nak tidoq.." Tangan Ku'a sudah dihalakan pada pagar disebelah. Azrina sudah membeliakkan mata. Tangan pantas mendarat pada mulut Ku'a sambil badan didirikan sedikit dengan mata dan kepala dijengukkan pada pagar sebelah. Fuhh, nasib baik mamat tu takdak..selamat!..makcik keding ni memang nak kena ni!

"issh, mulut hang ni...pelan la sikit. Ni apasal cabui ja pepagi buta." Ku'a menolak tangan Azarina. Ketawanya pecah. Lucunya melihat gelagat lucu Azarina. Ku'a sebenarnya gembira dengan perkembangan temannya itu. Doanya moga hubungan Azarina dan Mustapha akan menemui titik penamat yang manis. Ku'a yakin Mustapha calon yang terbaik buat temannya yang satu ini. Baginya Mustapha yang kelakar itu sebenar-benarnya memang sangat menyayangi Azarina. Mata dan seluruh pancainderanya menjadi saksi Mustapha yang bersungguh-sungguh memikat Azarina biarpun lencun ditempelak dan dihambur dengan pelbagai perlian namun sedikitpun tidak mematahkan azamnya. Jelas membuktikan niat ikhlas Mustapha pada Azarina yang bukan sekadar untuk main-main.

"awat yang hang kalu semacam ja ni Azad. Alahai, macamlah aku tak tau ya. Aku tumpang happy tengok hangpa dua orang. Bila nak bawak si Mus pi jumpa mak abah hang." Azarina sudah menggaru kepalanya sambil menyimpul senyum. Ku'a sudah tergelak melihat wajah malu-malu temannya itu. Azad, Azad malu-malu kucing pulak...dulu punya garang kalah singa Afrika!

"issh hang nanti nanti la dulu...aku baru ja dengan mangkuk tu. Kena test dia sungguh-sungguh dulu Ku'a. Buli dia cukup-cukup dulu, kalau dia lulus alhamdulillah, amin amin amin... boleh la aku bawak dia pi Guar Chempedak jumpa mak abah." Ku'a sudah tersenyum.

"tu kalau dia lepaih...kalau tak lepaih, lagu mana?"

"kalau mangkuk tu tak lepaih...aku lempaq ja dia masuk Pedu. Habis cerita." Ku'a sudah menggeleng sambil ketawa kecil. Azad ni, ada ka nak lempar si Mus dalam Tasik Pedu..ganasnya!

"amboi hang..ganas nak mampuih! Malangnya la si Mus tu dapat marka macam hang ni."

"sapa suruh dia suka sangat kat aku...suka gila tu hang tau!" Ku'a sudah mencebikkan bibirnya pada Azarina. Perasan!

Kedua-dua sudah bangun sambil menuju pada paip di tepi pagar. Kepala paip diputar Azarina. Kedua-dua belah tangan disuakan Ku'a ke corong paip lalu digosokkan. Bekas sabun yang sedia ada ditepi paip dicapai. Tubuh ditegakkan lalu langkah diatur Ku'a ke kerusi kayu di laman. Azarina sudah mengekori dari belakang. kedua-duanya sudah melabuhkan duduk di kerusi kayu berona perang gelap. Pandangan dilontarkan pada laman kecil mereka yang dipenuhi bunga-bunga kecil Japanese roses kegemaran Ku'a.

"hang pasti dah dengan keputusan ni Ku'a?" Ku'a yang sedari tadi ralit memandang deretan Japanese roses kesayangannya menoleh memandang wajah Azarina. Senyuman kecil terbit dipinggir bibir mungilnya.

"dia ok ka dengan keputusan hang ni. Dia cakap pa Ku'a?" Ku'a hanya menganggukkan kepala. Senyuman masih bersisa dipinggir bibir.

'dia boleh terima keputusan hang ni?"

Soalan Azarina dibiar sepi. Ku'a tidak mahu membicarakan perihal perkara itu. Ia sudah berlalu. Dia mengharapkan "dia" dapat menerima keputusannya ini tanpa menyimpan sebarang rasa. Sudah dikhabarkan apa yang tersimpan dijiwanya selama ini. Moga dia mengerti. Moga dia menerima dengan lapang dada. Itulah juga yang dipinta lewat pertemuan terakhir mereka. Jangan ada benci antara mereka. Terimalah ketentuan ini.

Ku'a memandang Azarina disebelah. Saling memaku pandangan. Tangan temannya itu digenggam erat. Saling memandang. Azarina menganggukkan kepala.

Hatinya ini cuma satu...tidak mungkin boleh dibahagi dua!

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...